دسته پلی استیشن 5 دوال سنس سفید PS5 Dualsense
- هپتیک فیدبک
- تریگرهای تطبیق پذیر
- دارای باتری داخلی
- وزن 280 گرم
- دارای حسگر لمسی (تاچ پد)
- دارای اسپیکر و میکروفن داخلی
- جک 3.5 میلیمتری
کنترلر PS5 ساخته شده توسط سونی است. شرکت سونی با این قصد که دوال سنس را مشابه با دوال شاک طراحی کند، یک طرح از آینده دوال شاک 4 ارائه داد. اما با این تفاوت که تصمیم گرفت که این بار از طراحی تک رنگ دستههای خود صرف نظر کند و با غافلگیر کردن کاربران خود از طراحی این دستهها در دو رنگ سیاه و سفید رونمایی کرد. شاید در نگاه اول این طراحی ساده و جذاب به نظر بیاید اما اگر جزء طرفداران تک رنگ دوال شاک هستید خوب است این را بدانید در این مدل رنگ مشکی را نیز مشاهده خواهید کرد.
ویژگیهای منحصر بهفرد دسته پلی استیشن 5 (PS5) مدل DualSense باعث شده تا این دسته به یکی از بهترین کنترلرهای نسل نهمی در بازار تبدیل شود. توسعه دهندگان سونی موفق شدهاند تا حس لامسه در گیمپلی را مشابه ویژگی صدا در نسخههای پیشین به آپشن بار دستههای جدید بیفزایند و همچنین کلیدهای ماشهای L2 و R2 را نیز بر روی دسته PS5 تعبیه کنند. این دسته دارای امکانات ویژهای مانند Adaptive Trigger ،Haptic Feedback و یک میکروفون داخلی بینظیر میباشد که باعث شده تا این کالا به یک محصول افسانهای تبدیل شود.
ویژگیهای ظاهری دسته PS5 مدل DualSense
یکی از ایدههای شرکت سونی برای ایجاد تفاوت در این دستهها طراحی آنان به صورت شیشهای است تا بتواند تفاوت بارزی را نسبت به مدل دوال شاک ایجاد کند. این کنترلر نسبت به دسته قبلی با شمایل جدیدتری طراحی شده است. خوش دست بودن، رنگبندی متفاوت و کارایی بیشتر باعث شده تا با تفاوت بیشتری نسبت به نسل قبلی به بازار عرضه شود و همینطور بتواند با دستههای مایکروسافت به رقابت بپردازد.
طراحان شرکت سونی، تاچ پد این دسته را بزرگتر در نظر گرفتهاند و نورهای LED که در دو طرف آن تعبیه شدهاند به زیبایی خودنمایی میکنند. اگر به نمایی جلویی این کنترلر دقت کنید متوجه خواهید شد که در نمای جلویی دسته علاوه بر دکمههای قبلی دکمهای برای بیصدا کردن میکروفون تعبیه شده است و از طرف دیگر دکمه Share به دکمه Creat تبدیل شده است. همانطور که انتظار میرفت کیفیت ساخت این دسته بالا است. کنترلر PS5 در مقابل ضربه مقاوم بوده و در صورت عرق کردن دست مشکلی برای آن ایجاد نخواهد شد و اذیت نخواهید شد.
استفاده از دسته PS5 حس فوقالعادهای را به گیمر منتقل خواهد کرد. طراحی ارگونومیک و تقسیم وزن دسته نیز به کاربر این اجازه را خواهد داد تا ساعتها بدون خستگی به بازی خود ادامه دهد و از آن لذت ببرد. توسعهدهندگان شرکت سونی بر روی بدنه محصول از بافت خاص و زبری استفاده کردهاند که از سُر خوردن کنترلر جلوگیری خواهد کرد. دسته PS5 نسبت به دسته قبلی بزرگتر و کمی سنگینتر دیده میشود، چنانچه دستان شما کوچک باشد ممکن است این قضیه برای شما مشکلساز شود.
امکانات و نوآوری جدید
دسته PS5 مدل DualSense ویژگیهای جدید کمی دارد اما به هر حال همین ویژگیهای اندک باعث میشود تا کاربر تجربه جدیدی در حین بازی تجربه کند. یکی از ویژگیهای این دسته ری اکشن نشان دادن به اتفاقات درون بازی است که میتواند لرزشهای ظریفتری را در هر جایی از دسته ایجاد کند. به طور مثال اگر در داخل بازی از سمت راست شما باد شدیدی بوزد لرزش سمت راست دسته بیشتر خواهد شد، حتی در بازیهای شوتر در صورت لگد سلاحهای متفاوت، گیمر لرزشهای مختلفی را احساس خواهد کرد. دوال سنس به ژیروسکوپ و شتاب سنج نیز مجهز است و خواهد توانست تغییر جهت دسته را تشخیص دهد.
با Haptic FeedBack ویبره برو
شرکت سونی در دو سمت کنترلر از محرکهای voice-coil با قابلیت برنامهنویسی برای ایجاد Haptic Feedback استفاده کردهاند. شما تنها با داشتن دسته پلی استیشن 5 مدل DualSense خواهید توانست هاپتیک فیدبک را تجربه کنید. اتفاقهایی که در بازی میافتد حتی افکتهایی که در بازی پیش خواهد آمد را با کمک فناوری هاپتیک فیدبک توسط یک سنسور بازخورد لمسی پویا را حس خواهید کرد و از لرزش دستان خود حیرت زده خواهید شد. لرزش بینظیر کنترلر همه چیز را از اتفاقاتی که در محیط میافتد تا لگد اسلحهتان برای شما شبیهسازی خواهد کرد.
ما در تکنولوژی هپتیک با نسل جدیدی از لرزشها مواجه هستیم و از طرفی دست سازندهها باز خواهد بود تا میزان لرزش را کنترل کنند. به طور مثال زمانیکه شما در حین بازی با سرعت 60 کیلومتر از مسیر خود خارج میشوید میزان لرزشهایی خاص و کمتری را حس خواهید کرد. اما اگر سرعتتان بیشتر باشد چیزی حدود 100 کیلومتر در ساعت و با این شرایط از جاده خارج شوید، کنترلر شما با شدت بسیار بیشتری شروع به لرزیدن خواهد کرد، دقیقا همان طور که در واقعیت رخ خواهد داد را تجربه میکنید. به کمک وجود فناوری هپتیک کوچکترین ریاکشنهایی اعم از پاشیدن یک قطره آب بر روی زمین یا یک انفجار متفاوت خواهد بود و آن را کاملا در دستانتان لمس خواهید کرد.
شرکت نینتندو در بازی مثل Switch 2-1 که شامل تعدادی مینی گیم است از قابلیت هپتیک به شکل عالی مورد استفاده قرار گرفته است، البته این شرکت هیچ وقت از واژه هپتیک برای این قابلیت استفاده نکرده است و نام HD Rumble را برای آن انتخاب کردند. این مینی گیمها به شکلی هستند که تعدادی توپ داخل یک لیوان قرار میگیرند و شما تنها از طریق میزان و شدت لرزش کنترلر باید تعداد توپها را تشخیص دهید.
Adaptive Trigger؛ تجربه جدید در گیمینگ
قابلیت Adaptive Trigger یکی از ویژگیهای شرکت سونی است که بر روی کنترلرهای دوال سنس تعبیه شده است که به آن تریگرهای تطبیقپذیر نیز گفته میشود. این ویژگی به این صورت عمل میکند که در حین بازی با توجه به شرایط محیطی که گیمر ممکن است در آن قرار گیرد، فشاری که به کلیدهای دسته وارد میشود متغیر باشد. وجود چنین ویژگی در کنترلر باعث خواهد شد تا گیمر احساس جدیدی را تجربه کند.
جالب است بدانید که این تکنولوژی متفاوت از Rumble Triggers موجود در کنترلرهای ایکس باکس وان است و به این صورت عمل میکند که در درون دکمههای R2 و L2 یک موتور قابل برنامهریزی تعبیه شده است که به سازندگان بازی این اجازه را خواهد داد تا تمام آنچه را که در بازی اعم از تنشها، شدت برخوردها و غیره در صفحه رخ میدهد، تغییر دهند.
تا اینجا متوجه شدیم که این ویژگی باعث خواهد شد تا گیمر در حین بازی حس متفاوتتری را تجربه کند، در ادامه به هشت روشی که این احساس را در گیمر تقویت میکند اشاره خواهیم کرد:
1. کشیدن تیرها
در بازیهایی مثل Horizon Forbidden West زمانیکه گیمر زه کمان را میکشد با وجود قابلیت Adaptive Trigger شدت تیر کشیدن را احساس خواهد کرد، چنانچه اگر بیش از اندازه زه را نگه دارید، بتوانید سختی نگه داشتن تیر را نیز احساس کنید.
2. خستگی در بازیهای ورزشی
به جز مواقعی که یک نوار Stamina بر روی صفحه وجود دارد بعید است متوجه شوید که در بازیهایی مانند FIFA، Madden NFL، NBA 2K و ... کدام یک از بازیکنان خسته شدهاند. اما با وجود فناوری Adaptive Trigger در حین بازی با توجه به میزان خستگی بازیکنها در بازیهای ورزشی این تریگرها ممکن است سخت شوند و در مواقع حساس دیگر مانند انتهای بازی باید کمی بیشتر تلاش کنید چرا که تریگرها بیشتر از قبل سفت شدهاند و شما آن را احساس خواهید کرد.
3. گاز و ترمز
در بازهای مسابقهای و رانندگی فناوری Adaptive Trigger نقش بسیار مهمی دارند. بهعنوان مثال در سرعتهای بالا برای زدن ترمز لازم است تا قدرت بیشتری بر روی تریگرها رخ دهد. در رابطه با گاز دادن نیز به همین شکل میتواند تغییر کند اما اگر نیاز بود تا در یک مسیر بدون پیچ سرعتتان را افزایش دهید قطعا مشکل خاصی نخواهید داشت اما اگر برعکس بخواهید در یک مسیر پر پیچ و خم سرعتتان را افزایش دهید با مقاومت از سمت تریگرها مواجه خواهید شد.
4. ماشه سلاحها
معمولا از دکمه R2 برای کشیدن ماشه در اسلحه استفاده میشود. در بازیهایی مانند Ratchet and Clank: Rift Apart از فناوری جدید کنترلر دوال سنس استفاده شده است تا بدین طریق بافت سلاحهای مختلف را به گیمر منتقل کنند. بهعنوان مثال سلاح Enforcer Shotgun در این بازی، به گیمر این اجازه را خواهد داد تا یک یا دو گلوله را با هم شلیک کنند و شما میتوانید تفاوت این دو را با کشیدن ماشه احساس کنید. از این رو این نکته را نیز بدانید که از این ویژگی میتوانید در بازیهای تیراندازی نیز استفاده کنید.
5. بالا رفتن و گرفتن اجسام
حتما شما هم به بازیهایی مانند Uncharted برخوردید که در آن بالا رفتن از موانع به شما هیجان خاصی ببخشد. فرض کنید با وجود داشتن کنترلر دوال سنس در چنین بازیهایی چه حسی به شما دست خواهد داد آن هم زمانیکه در نقطه نه چندان محکمی قرار گرفتهاید، کشاندن تریگر برای حفظ تعادلتان حتما کار بسیار سختی خواهد بود. در چنین لحظاتی شما قادر خواهید بود با کم شدن Stamina تنش موجود در آن لحظات را احساس کنید.
6. قلاب چنگکی
Grappling Hook به یکی از مکانیسمهای رایج بازیهای اکشن و ماجراجویی تبدیل شده است که به واسطه آن خواهید توانست کارهای زیادی برای جهتیابی انجام دهید. در چنین لحظاتی در ابتدا فناوری Haptic Feedback میتواند حس واقعی پرتاب کردن قلاب و وصل شدن آن را به گیمر منتقل کند و در مرحله بعد فناوری Adaptive Triggers به کمک شما خواهد آمد و حس آزاد و رها بودن قلاب و طناب متصل به آن را به گیمر منتقل کند. در لحظاتی که کاراکتر شما میان زمین و هوا معلق است این حس معلق بودن از طریق فشارهایی که بر روی تریگرها اعمال میشود را میتوان بهتر احساس کرد.
7. استقامت در بازیهای اکشن
در بازیهایی مثل Dark Souls و Bloodborne، ویژگی Stamina از جمله ویژگیهایی است که باید به بهترین شکل ممکن مدیریت شوند. در این مواقع اگرچه نوار استقامت معمولا به سرعت پر میشود، اما شما نمیتوانید با فشردن دکمه حمله آن هم به صورت پشت سر هم و به تعداد زیاد برای از بین بردن دشمنان خود امید زیادی داشته باشید. در بازیهای استودیویی FromSoftware با وجود تریگرهای تطبیقپذیر بازخورد ظاهری و بصری را زمانیکه کاراکتر شما دچار خستگی خواهد شد بسیار جالب خواهد بود.
8. نقاشی کردن
در بسیاری از بازیهای رانندگی گیمر خواهد توانست ظاهر خودروی اسپرتی که دوست دارد را طراحی نماید. با وجود فناوری تریگرهای تطبیقپذیر گیمر خواهد توانست کنترل کاملی بر روی رنگ و حتی اندازه قلمی که میخواهد با آن نقاشی کند داشته باشد. این ویژگی در بازیهایی مانند Dreams که کاملا مبتنی بر خلاقیت و دقت بازیکن آن است اهمیت بسیاری پیدا میکند.
در حین بازی با دوستانتان صحبت کنید
وجود یک میکروفون داخلی باعث شده تا گیمر از صحبت با دوستان خود در حین بازی لذت ببرد یا اینکه به وسیله یک هدست توسط جک 3.5 میلیمتری به کنترلر متصل شود و به این صورت خیلی راحتتر در هر زمان که بخواهد قادر خواهد بود تا دکمه میوت روی کنترلر را قطع یا وصل کند.
دکمه Creat
به وسیله دکمه Creat، گیمر میتواند تا بهترین لحظات بازی خود را ذخیره نماید و یا حتی در شبکههای مجازی به اشتراک بگذارد. این دکمه به شما این اجازه را خواهد داد تا به سهولت تولید محتوا کنید و به سادگی نیز آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
کنترلر DualSensens سمبل گیمینگ
این کنترلر که یکی از نمادهای گیمینگ در دنیا محسوب میشود با ترکیب دو رنگ زیبا به همراه یک نوار نورانی میتواند یکی از شاهکارهای دنیای گیم محسوب شود و زمانیکه این کنترلر را از نزدیک در دستان خود داشته باشید شاهکار بودن آن را به خوبی احساس خواهید کرد.
این دسته شگفت انگیز دارای ویژگیهای زیر میباشد:
سنسور حرکتی: با یک ژیروسکوپ و شتابسنج داخلی، گیمر خواهد توانست بازیهایی که نیاز به تکان دادن کنترلر دارند را انجام دهد و از بازی و تحرک در حین بازی لذت ببرد.
اسپیکر مجزا: در این دسته PS5 یک اسپیکر مجزا تعبیه شده تا صداهای خاص بازی را از کنترلر بشنوید و تجربهای زیبا از بازی داشته باشید.
باتری داخلی: گیمر خواهد توانست با کابل Type C هم شارژ کند و هم به بازی خود ادامه دهد.
باتری
به وسیله Charging Station همیشه آماده بازی کردن باشید، قابلیت اتصال دو کنترلر به صورت همزمان و قابلیت اتصال به صورت آسان و کلیکی یکی از ویژگیهای این کنترلر سونی است. کنترلر شما به سرعت شارژ خواهد شد و هر زمان که PS5 خود را روشن کنید مانند اسلحهای با خشاب پر عمل میکند، با این اوصاف میتوانید از کابل USB صرف نظر کنید.
نکتهی مهمی که در این رابطه باید بدانید آن است که با بزرگتر شدن دوال سنس نسبت به نسل قبلی ظرفیت باتری آن نیز افزایش یافته است به طوریکه از ظرفیت 1000 میلیآمپر ساعت به ظرفیت 1560 میلیآمپر ساعت رسیده است. با در نظر گرفتن ویژگیهای جدید دوال سنس پیشرفتی در میزان شارژدهی آن محسوس نمیشود و گیمر به طور متوسط بعد از 6 الی 8 ساعت بازی کردن میتواند دسته خود را مجدد شارژ کند. این نکته را مدنظر داشته باشید که طول عمر باتری دوال سنس کاملا به بازی شما بستگی دارد و گاهی اوقات این عدد بیشتر و یا کمتر خواهد بود.
باتری دوال سنس از طریق درگاه USB-C شارژ خواهد شد و اگر بخواهیم به طور کامل آن را شارژ کنیم با این روش حدودا سه ساعت زمان خواهد برد که در مقایسه با دوال شاک یک ساعت بیشتر خواهد بود. یکی از قابلیتهای کاربردی که سونی طراحی کرده است استند مخصوص شارژ دسته است که این امکان را فراهم میکند تا به طور همزمان دو دسته را شارژ کنید.
برگه اطلاعات
- وزن
- 280 گرم
- سایر مشخصات
- دارای اسپیکرو میکروفون داخلی
دارای تاچپد (تاچ پد)
دارای تکنولوژی تریگرهای تبطیق پذیر
دارای جک 3.5 میلیمتری
فیدبک هپتیک
مجهز به حسگر حرکتی
ثبت نظر